Η Ελλάδα βρίσκεται αντιμέτωπη με τον ίδιο της τον εαυτό και σε αυτό το θέμα όπως υποστηρίζουν κύκλοι της αγοράς. Ή θα αδράξει την ευκαιρία και θα καταστεί διαμετακομιστικός κόμβος της Ν.Α Ευρώπης, προσελκύοντας νέους επενδυτές και ενισχύοντας την ανταγωνιστικότητά της ή θα αφήσει αυτό το τρένο να περάσει από το σταθμό χωρίς να επιβιβαστεί. Η συμβολή του κλάδου της εφοδιαστικής αλυσίδας στην ελληνική οικονομία αντιστοιχεί στο 11%του ΑΕΠ με τη συνολική αξία της πίτας να αγγίζει τα 20 δις. (εξ αυτών τα 13,3 δις προέρχονται από εμπορία-μεταποίηση-παροχή υπηρεσιών). Μια αξία που θα μπορούσε να είναι υψηλότερη, αν οι εκάστοτε ελληνικές κυβερνήσεις προχωρούσαν συντονισμένα στην εφαρμογή ενός σχεδίου περαιτέρω ανάπτυξης και μεταρρύθμισης του κλάδου. Είναι χαρακτηριστικό πως από την προηγούμενη κυβέρνηση έχει ψηφιστεί ο νόμος για τα logistics, στον οποίο μεταξύ άλλων προβλεπόταν η ανάπτυξη του εμπορευματικού κέντρου στο Θριάσιο, σε συνδυασμό με τις επενδύσεις που προωθεί ο ΟΣΕ, για τη σύνδεση με το σιδηροδρομικό δίκτυο, αλλά και τη δημιουργία ή αναβάθμιση εμπορευματικών κέντρων σε Ηγουμενίτσα, Θεσσαλονίκη, ο οποίος δεν εφαρμόστηκε ποτέ. Ωστόσο τώρα βάσει των υποχρεώσεων της χώρας όπως προκύπτουν από το τρίτο μνημόνιο, οπότε και μέχρι τον Ιούνιο του 2016, η ελληνική κυβέρνηση θα πρέπει να δώσει ένα γενικό σχέδιο για την εφοδιαστική και τις μεταφορές στην Ελλάδα, που θα καλύπτει όλο το φάσμα των μεταφορών, ο νόμος αυτός θα πρέπει να πάρει σάρκα και οστά. Μόνο αν προχωρήσουν τα μεγάλα έργα υποδομών και βελτιωθούν οι υπάρχουσες με κομβικότερο σημείο το Θριάσιο και εκείνα στα λιμάνια του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης ,τρέξουν τα σιδηροδρομικά έργα και βελτιωθεί το θεσμικό πλαίσιο, μπορεί η Ελλάδα να αξιοποιήσει τη μεγάλη ευκαιρία. Η Ελλάδα με μέτριες επιδόσεις καταλαμβάνει την 44η θέση του δείκτη Logistics Performance Index , γεγονός που δείχνει πώς υπολείπεται συγκρινόμενη με τη γειτονική Τουρκία και τη Ρουμανία που βρίσκονται στις θέσεις 30 και 40 αντίστοιχα. Είναι χαρακτηριστικό δε πως η χώρα μας διαθέτει ένα μεγάλο, σύγχρονο εμπορευματικό κέντρο, που θα αναδεικνυόταν σε σταυροδρόμι οικονομικής και επιχειρηματικής ζώνης. Μόλις πρόσφατα άνοιξε η συζήτηση για τη δημιουργία hubs που μπορούν να αποτελέσουν θερμοκήπια επενδύσεων. Οι προοπτικές που υπάρχουν στον κλάδο, φαίνονται και από το ενδιαφέρον του κινέζικου κολοσσού Sinotrans για την ανάπτυξη ενός σύγχρονου κέντρου logistics στη λογική των smart cities στο Θριάσιο.Σχέδιο των Κινέζων είναι να αναπτύξουν αυτά τα υψηλής τεχνολογίας και καινοτομίας συγκροτήματα είτε η έκταση των 600 στρεμ περάσει στην Cosco αν επικρατήσει στη σχετική διαγωνιστική διαδικασία είτε κερδίσει άλλο εταιρικό σχήμα. Ο ρόλος τουΘ ριασίου είναι κομβικός όπως όλα δείχνουν και παρά το έντονο ενδιαφέρον της Cosco η οποία το θέλει, καθώς θα λειτουργήσει συμπληρωματικά της επένδυσής της στο λιμάνι του Πειραιά, και άλλες εταιρίες θεωρούν την παραχώρηση της έκτασης κομβική για τα πλάνα τους. Δεν είναι τυχαίο πως εκτός από την Grivalia Properties πολλές εταιρίες με δραστηριότητα logistics είχαν συμμετάσχει στις πρότερες διαβουλεύσεις . Μεταξύ αυτών η Goldair, Medlog, Foodlink, Sarmed κ.α. ορισμένοι επιχειρηματικοί κύκλοι μάλιστα δεν αποκλείουν και τις συνέργειες για κοινή κάθοδο στο διαγωνισμό που ενδέχεται να βγει στον αέρα ακόμη και στο τέλος του μήνα. Πρώτο βήμα η δημιουργία Εθνικού Συμβουλίου Εφοδιαστικής Αλυσίδας Το σχέδιο της κυβέρνησης είναι να αναδείξει τα logistics ως βασικό πυλώνα της εθνικής οικονομίας.Εκτός από τα έργα υποδομών, τα αρμόδια υπουργεία προσπαθούν συντονισμένα ώστε να δημιουργηθεί και ένας φορέας της πολιτείας με τη συμμετοχή και επιχειρηματιών του κλάδου που θα ασχοληθεί με τις προοπτικές και τα προβλήματα του. Το πρώτο βήμα είναι το πράσινο φως που άναψε για τη θεσμοθέτηση του εθνικού συμβουλίου εφοδιαστικής αλυσίδας που θα απαρτίζεται από 15λη επιτροπή και θα υπάγεται στο Υπουργείο Οικονομία Υποδομών και Ναυτιλίας. Πρόκειται στην ουσία για ένα παλαιότερο αίτημα του κλάδου, που δεν είχε υλοποιηθεί μέχρι σήμερα. Το εθνικό συμβούλιο θα ενημερώνεται συνεχώς για τις εξελίξεις του κλάδου στο εξωτερικό με στόχο να γίνει και η Ελλάδα κυρίαρχο διαμετακομιστικό κέντρο σε Βαλκάνια και Ν.Α Ευρώπη. |