Αναζητήστε πληροφορίες:   
   
  TUV


 Νέα > Νέα 2013 > ΤΑ 16 ΑΙΤΗΜΑΤΑ ΠΟΥ ΕΘΕΣΕ Η ΟΦΑΕ ΣΤΗΝ ΤΡΟΙΚΑ-ΑΝΑΛΥΤΙΚΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

Συνάντηση με εκπροσώπους της Τρόικα είχε η Ομοσπονδία Φορτηγών Αυτοκινητιστών Ελλάδας, στους οποίος παρουσίασε λεπτομερώς τα ακόλουθα 16 αιτήματα, σε μια προσπάθεια ενίσχυσης της ανταγωνιστικότητας του κλάδου και εγρήγορσης της Πολιτείας.

Τα 16 αιτήματα έχουν ως εξής:

1. Καθορισμός τιμής διάθεσης των δελτίων TIR χωρίς κρατική παρέμβαση

Σήμερα η τιμή διάθεσης των Δελτίων ΤΙRκαι των Τίτλων Μεμονωμένης Εγγύησης στους Έλληνες αυτοκινητιστές καθορίζεται μονομερώς με απόφαση του Υπουργείου Οικονομικών, κάτι που ισχύει μόνο στην Ελλάδα.

Αυτό έχει ως αποτέλεσμα,ιδιαίτερα μετά από την κατακόρυφη μείωση των πωλήσεων η οποία σήμερα ξεπερνά το 75% από το 2005 μέχρι σήμερα και τηρώντας αναγκαστικά τον κύκλο εργασίας παραλαβής και παράδοσης των δελτίων TIR από την Διεθνή Ένωση Οδικών Μεταφορών(IRU) που εδρεύει στη Γενεύη, να μην έχει τη δυνατότητα πλέον η Ομοσπονδία μας να καλύψει τα πάγια έξοδά της και να συντηρεί το δίκτυο χορήγησης Δελτίων ΤΙRκαι Τίτλων Μεμονωμένης Εγγύησης από άλλους πόρους. (Σχετικό έγγραφό μας: Α9/1880/16-12-10)

Ζητάμε να καθορίζει μονομερώς η Ομοσπονδία μας και τα μέλη της που είναι οι χρήστες την τιμή διάθεσης των Δελτίων ΤΙR βάσει του κόστους όπως ισχύει με όλους τους εγγυοδοτικούς Οργανισμούς όλων των χωρών στο εξωτερικό.

Στη διάθεσή σας είναι και το οργανόγραμμα της Ομοσπονδίας μας, του οποίου όλη η δομή της ΟΦΑΕ ασχολείται με τη λειτουργία των δελτίων TIR

2. Κατάργηση αποθεματικού τηςΟμοσπονδίας

Σήμερα η Ομοσπονδία μας υποχρεούται να καταθέτει αποθεματικό ύψους 20%των εσόδων της σε ξεχωριστό λογαριασμό, ο οποίος σήμερα είναι δεσμευμένος από τον Υπουργό Οικονομικών ύψους 1.356.000 € σχεδόν άτοκα (επιτόκιο 0,6%) και δεν μπορούμε να τα μεταφέρουμε χωρίς υπογραφή του Υπουργού σε άλλη Τράπεζα όπου έχουμε πολύ υψηλό επιτόκιο. Ήδη ο ισολογισμός από το έτος 2008 κλείνει με παθητικό 130.000 €, 435.545,72 € το 2009, 443.905,55 € το 2010, 263.767,24 € το 2011 και 119.625,25 € το 2012 μετά από πολλές περικοπές, απολύσεις κλπ. Θα αναγκαστεί λοιπόν η Ομοσπονδία μας εκ των πραγμάτων να σταματήσει τη χορήγηση Δελτίων ΤΙR. (Σχετικό έγγραφό μας: Α9/1843/07-12-10).

Ζητάμε την κατάργηση των σχετικών διατάξεων του αποθεματικού που επιβαρύνει δραματικά την οικονομική μας κατάσταση, προκειμένου να μπορεί να λειτουργήσει ο κύκλος εκδόσεως των Δελτίων ΤΙR, όπως μέχρι σήμερα.

3. Κατάργηση υποχρέωσης Οικονομικής εγγύησης της Ομοσπονδίας

Σήμερα η Ομοσπονδία μας επιπλέον με το αποθεματικό έχει καταθέσει οικονομική εγγύηση ύψους 600.000 €, πράγμα που δεν συμβαίνει σε καμία άλλη χώρα – Συμβαλλόμενο Μέρος της Σύμβασης TIR. Ήδη βάση της Σύμβασης του ΟΗΕ, ως εγγυοδοτικός οργανισμός, εγγυόμαστε για τη λειτουργία του όλου συστήματος διάθεσης των δελτίων ΤΙR ενώ η μοναδική  19η Διεύθυνση Τελωνειακών Διαδικασιών του Υπουργείου σας, ζητάει επιπλέον οικονομική εγγύηση χωρίς μέχρι τώρα να εξυπηρετεί κάποιο σκοπό τη στιγμή που υπάρχει η γενική κάλυψη από την Ένωσή μας.

Η απόφαση αυτή αποτελεί πρωτόγνωρο φαινόμενο για μια δημοκρατική πολιτεία, όπως και η άσκηση τέτοιου ελέγχου στη διαχείριση της Ομοσπονδίας μας που αποτελεί Συνδικαλιστικό όργανο ενώ σε καμία άλλη χώρα δεν ισχύει κάτι παρόμοιο. (Σχετικό έγγραφό μας: Α9/1843/07-12-10).

Ζητάμε την επιστροφή της οικονομικής εγγύησης που επιβαρύνει επιπλέον την ήδη δυσχερή οικονομική μας κατάσταση, προκειμένου να μπορεί να συνεχίσει να λειτουργεί ομαλά ο κύκλος εκδόσεως των Δελτίων ΤΙR.

Από στοιχεία της I.R.U. τα οποία τις επόμενες ημέρες θα θέσουμε στη διάθεσή σας προκύπτει ότι η Ελλάδα είναι η μόνη χώρα – μέλος της Ε.Ε, στην οποία ισχύουν οι παραπάνω τρείς σοβαρότατοι περιορισμοί στην οικονομική λειτουργία μέλους της εγγυοδοτικής αλυσίδας του συστήματος TIR. Η πρακτική αυτή των ελληνικών κυβερνήσεων είναι αντίθετη προς την αρχή της οικονομικής ελευθερίας και του ελεύθερου ανταγωνισμού,που αποτελεί βασικό πυλώνα της κοινοτικής νομοθεσίας.

4. Έναρξη της διαδικασίας TIR στα Τελωνεία εξόδου της χώρας

Σήμερα η έναρξη διαδικασίας TIR πραγματοποιείται μόνο στα Τελωνεία της ενδοχώρας με αποτέλεσμα την απώλεια πολύτιμου χρόνου σε πολλές περιπτώσεις καθώς πρέπει να περιμένουμε την επόμενη ημέρα ή και μέρες, σε περιπτώσεις μεσολάβησης Σαββατοκύριακου ή αργιών, για την έναρξη της διαδικασίας TIR. Αυτό σημαίνει κόστος ή ακόμη και επιπτώσεις στο εξαγώγιμο προϊόν.

(Σχετικά έγγραφά μας: Α9/0718/08-04-10, Α9/1880/16-12-10)

Ζητάμε να έχουμε τη δυνατότητα έναρξης της διαδικασίας TIR σε ορισμένα ελληνικά Τελωνεία εξόδου, όπως γίνεται σε όλες τις υπόλοιπες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Αυτό θα διευκόλυνε το έργο μας και κατ’ επέκταση και τις ελληνικές εξαγωγές.

Αυτό έχει ως αποτέλεσμα σήμερα συνάδελφοί μας αυτοκινητιστές να πραγματοποιούν μεταφορές από Ελλάδα για Βόρεια Ευρώπη μέσω Βουλγαρίας διανύοντας περισσότερα χιλιόμετρα με ένα πολύ κακό οδικό δίκτυο επωμιζόμενοι μεγαλύτερο κόστος προκειμένου να ξεκινήσουν τη διαδικασία TIR στα βουλγάρικα σύνορα Kalotina για να μην καθυστερήσουν στον χρόνο παράδοσης λόγω μεσολάβησης Σαββατοκύριακου, αργιών ή περασμένης ώρας λειτουργίας του ωραρίου των τελωνειακών υπαλλήλων μας.

5. Παράταση ωραρίου λειτουργίας ορισμένων Τελωνείων της ενδοχώρας και άρση της επιβολής τελών στάθμευσης στο Α’Τελωνείο Θεσσαλονίκης 

Όπως σε όλες τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης όπου τα τελωνεία λειτουργούν από το πρωί μέχρι το βράδυ καθώς επίσης και τα Σάββατα, ζητάμε να εφαρμοστεί το ίδιο και στα ελληνικά τελωνεία που παρουσιάζουν μεγάλη τελωνειακή δραστηριότητα και όχι, όπως μέχρι σήμερα που διακόπτουν την λειτουργία τους μετά τις 15:00 το μεσημέρι.

Συγκεκριμένα, τα τελωνεία με μεγάλη εξαγωγική δραστηριότητα είναι Σκύδρας, Βέροιας, Θεσσαλονίκης, Λάρισας,Βόλου, Κιλκίς, Σερρών, Καβάλας, Αλεξανδρούπολης και Κερατσινίου. Ιδιαίτερα στο Α’ τελωνείο Θεσσαλονίκης, υποχρεώνουν τους αυτοκινητιστές να καταβάλλουν ένα ποσό περίπου 70 € για κάθε αίτηση ως αμοιβή λόγω της υπερωριακής απασχόλησης των τελωνειακών υπαλλήλων τα Σάββατα.

(Σχετικά έγγραφά μας: Α7/0354/18-02-10, Α9/4880/23-07-09)

Τόσο από τις καθημερινές καταγγελίες δεκάδων συναδέλφων μας αυτοκινητιστών που ανήκουν στη δύναμη σωματείων μελών μας, όσο και από την προσωπική και άμεση εποπτεία μας γνωρίζουμε τις παρακάτω αναφερόμενες δυσλειτουργίες του Α’ Τελωνείου Θεσσαλονίκης και των υπολοίπων Τελωνείων:

1) Οι ώρες λειτουργίας των τελωνείων από Δευτέρα έως Παρασκευή μετά βίας εκτείνονται έως τις 15:00 μμ και μετά τις 15:00 μμ επιβάλλεται καταβολή περίπου 10€/1 ώρα και αφού πριν από τις 15:00 μμ έχει προηγηθεί αίτηση υπερωριών τις καθημερινές. Το δε Σάββατο επιβάλλεται η καταβολή ποσού περίπου 70 € σε βάρος των μεταφορέων για την κάλυψη της υπερωριακής απασχόλησης των αρμοδίων υπαλλήλων και αφού έχει προηγηθεί προ 24 ωρου αίτηση υπερωρίας.

2) Η αναμονή των φορτηγών αυτοκινήτων στους πέριξ του τελωνείου Θεσσαλονίκης χώρους που είναι υποχρεωτική στα πλαίσια της ελεγκτικής διαδικασίας γίνεται με την επιβάρυνση πληρωμής τελών στάθμευσης 15,50 € στον χαρακτηριζόμενο τελωνειακό χώρο στάθμευσης (ιδιοκτησίας Λαχαναγοράς) μέχρι την ολοκλήρωση των τελωνειακών διαδικασιών.

Αποτέλεσμα όλων των παραπάνω είναι να χάνεται πολύτιμος χρόνος για την ταχεία διενέργεια των μεταφορών καινα αυξάνεται άμεσα και έμμεσα το κόστος τους χωρίς να συντρέχει εύλογη αιτία.

(Σχετικό έγγραφό μας: Α9/4907/28-07-09)

Ζητάμε την άμεση λήψη αναγκαίων μέτρων και ειδικότερα:

(α) την επέκταση του καθημερινού ωραρίου εργασίας των τελωνείων από 08:00 πμ μέχρι 20:00 μμ και τη λειτουργία τους κάθε Σάββατο από 08:00 πμ μέχρι 18:00 μμ. ώστε να διευκολύνεται η διακίνηση ευπαθών αγροτικών προϊόντων και μη

(β) την κατάργηση κάθε υποχρέωσης πληρωμής τελών στάθμευσης καθώς και υπερωριακής απασχόλησης των τελωνειακών υπαλλήλων από τους αυτοκινητιστές δεδομένου ότι το ίδιο το Δημόσιο οφείλει να οργανώνει κατά τέτοιο τρόπο τις υπηρεσίες του ώστε να τις παρέχει στους φορολογούμενους πολίτες του δωρεάν αφού αυτές πηγάζουν από την ίδια την λειτουργία των δημοσίων υπηρεσιών και το κόστος λειτουργίας τους εμπεριέχεται στην φορολόγηση και δεν μπορεί να έχει οποιαδήποτε έννοια ανταποδοτικότητας και

(γ) την στελέχωση του τελωνείου με ικανό σε αριθμό εκπαιδευμένο προσωπικό, προκειμένου να αντιμετωπίζεται και να διεκπεραιώνεται ο φόρτος εργασίας του τελωνείου.

6. Κατάργηση των Δικαιωμάτων Εκτέλεσης Τελωνειακών Εργασιών (Δ.Ε.Τ.Ε.) για έκδοση πιστοποιητικού Τεχνικού Ελέγχου Καταλληλότητας Αυτοκινήτου (Τ.Ε.Κ.Α.) των φορτηγών οχημάτων και για είσοδο στην χώρα μας από τα συνοριακά τελωνεία του φορτηγού οχήματος είτε άδειο είτε με φορτίο.

Ζητάμε την κατάργηση αυτού του είδους καταβολής για την παροχή υπηρεσιών– «χαράτσι» που επιβάλλεται αδικαιολόγητα στους Έλληνες αυτοκινητιστές. Η επιβάρυνση αυτή είναι κάτι πρωτόγνωρο που η καταβολή της μας προσβάλλει σαν χώρα καθώς συνιστά ένα πρόσθετο οικονομικό βάρος για εμάς γιατί, στην ουσία,όπως είναι υποχρέωση όλων των Ελλήνων εργαζομένων να ανταποκρίνονται στα καθήκοντά τους, έτσι είναι υποχρέωση και των τελωνειακών υπαλλήλων να εκτελούν τις εργασίες που ανάγονται στα καθήκοντα της θέσης όπου υπηρετούν.

7. Μεταβίβαση δεδομένων SafeTIRσε πραγματικό χρόνο

Σήμερα τα δεδομένα εξόφλησης των Δελτίων TIR από τα ελληνικά Τελωνεία αποστέλλονται σε χρονικό διάστημα πάνω από 5 ημέρες μέσω της ΟΦΑΕ στην κεντρική βάση δεδομένων που βρίσκεται στην IRU με κίνδυνο έκδοσης νέων δελτίων TIR στον παραβάτη από τη στιγμή που δεν ειδοποιηθήκαμε από το Τελωνείο με τη δυνατότητα συνέχειας των παραβάσεων από τον χρήστη.

Ζητάμε την αποστολή αυτών των δεδομένων από τα Ελληνικά Τελωνεία σε πραγματικό χρόνο, σχεδόν άμεσα μέσα σε ένα 24 ωρο, όπως άρχισε και εφαρμόζεται σε όλες τις χώρες δηλαδή την ημέρα και ώρα της εξόφλησης των Δελτίων TIR από τα Τελωνεία μας.

8. Αθέμιτος ανταγωνισμός (αφορολόγητο πετρέλαιο)

Με τη με αρ. ΥΑ Δ19Γ 50422565 ΕΞ 2010/5-10-2010 (ΦΕΚ 1671 Β/21.10.2010) απόφαση του Υπουργού Οικονομικών επιτράπηκε η διάθεση αφορολόγητων πετρελαιοειδών προϊόντων από τα πρατήρια της εταιρίας «Καταστήματα Αφορολογήτων Ειδών ΑΕ» στους Μεθοριακούς Σταθμούς Κήπων Έβρου, Κακαβιάς και Ευζώνων.

Η υλοποίηση του μέτρου αυτού διευκολύνει την κυκλοφορία μέσω του ελληνικού εδάφους των φορτηγών χερσαίων εμπορευματικών μεταφορών τρίτων χωρών, αφού μειώνει σημαντικά για τους μεταφορείς αυτούς το κόστος διέλευσης και μεταφοράς, και – το κυριότερο –δημιουργεί όρους αθέμιτου ανταγωνισμού σε βάρος των ελληνικών μεταφορικών επιχειρήσεων και μάλιστα σε συνθήκες κορύφωσης της οικονομικής κρίσης που, σε συνδυασμό με την πρόσφατη νομοθετική μεταβολή, έχουν οδηγήσει σε απόγνωση τους Έλληνες αυτοκινητιστές.

Επιπλέον η απόφαση αυτή, σε συνθήκες δημοσιονομικής υστέρησης, αποστερεί σημαντικά έσοδα από το Ελληνικό Δημόσιο εξαιτίας της απώλειας φόρων ενώ γεννά τον κίνδυνο λαθραίας διάθεσης των αφορολογήτων καυσίμων στην ελληνική αγορά με τη μεθοδευμένη επιστροφή των φορτηγών στην ελληνική επικράτεια. Ο κίνδυνος μάλιστα αυτός είναι ορατός εφόσον η έλλειψη επαρκών ελέγχων, όπως έχουμε επανειλημμένα καταγγείλει, δεν μπορεί να αποτρέψει την επανείσοδο των οχημάτων στον ελληνικό χώρο και την παράνομη διακίνηση των καυσίμων.

Ζητάμε την άμεση απόσυρση του μέτρου αυτού. Η επισημοποίηση του αθέμιτου σε βάρος μας ανταγωνισμού, που συνεπάγεται η εφαρμογή της παραπάνω απόφασης, ξεπερνά τα όρια των αντοχών μας.

Επιπλέον, με την υπ’ αριθ. Δ18Α5017566-2010/22.4.2010 Α.Υ.Ο. (ΦΕΚ Β610/10.5.2010), θεσπίστηκαν όροι και προϋποθέσεις για την απαλλαγή από δασμούς και φόρους, των καυσίμων που περιέχονται στις κανονικές δεξαμενές των μηχανοκίνητων οχημάτων δημοσίας χρήσεως μεταφοράς εμπορευμάτων που εισέρχονται στη χώρα μας από τρίτες χώρες και καθορίστηκε ως ανώτατη ποσότητα αυτή των 200 λίτρων για το όχημα,πλέον 150 λίτρων για το ρυμουλκούμενο ψυκτικό θάλαμο.

Παρόλα αυτά, οι Τουρκικές αρχές ειδικά και μόνο για τα ελληνικά φορτηγά που εισέρχονται στην Τουρκία, εφαρμόζουν αυθαίρετα κατόπιν σχετικής απόφασης, ως ανώτατο όριο φορολογημένων καυσίμων, σε κάθε περίπτωση, τα 200 λίτρα. Σε περίπτωση υπέρβασης αυτού του ορίου τα φορτηγά μας επιβαρύνονται με 2 € περίπου για κάθε ένα επιπλέον λίτρο πέραν των 200 λίτρων πετρελαίου στο ρεζερβουάρ τους.

Όπως είναι φανερό, η πιο πάνω απόφαση που υλοποιείται από τις αρμόδιες αρχές της Τουρκίας δεν τελεί σε καμιά σχέση αναλογικότητας ή αμοιβαιότητας με τους όρους της αντίστοιχης απόφασης που εφαρμόζει η Ελλάδα σε σχέση με το όριο των αφορολόγητων καυσίμων.

Η ανισότητα μάλιστα αυτή εντείνεται ακόμη περισσότερο από το γεγονός ότι, για τα φορτηγά προέλευσης άλλων κρατών οι τουρκικές αρχές θεωρούν ως ανώτατο επιτρεπόμενο όριο καυσίμων αυτό των 550 λίτρων, πλέον της επιτρεπόμενης αφορολόγητης ποσότητας καυσίμων που περιέχεται στους ρυμουλκούμενους ψυκτικούς θαλάμους, που μπορεί να είναι ίση, κατ ανώτατο όριο με την ποσότητα που επιτρέπεται στο όχημα.

Έτσι, ενώ για τα φορτηγά προέλευσης άλλων χωρών, που εισέρχονται στην Τουρκία, το επιτρεπόμενο όριο καυσίμων παραμένει στα 550 λίτρα, για τα ελληνικά το αντίστοιχο όριο είναι 200 λίτρα συνολικά.

Η εφαρμογή διαφορετικών και άνισων όρων σε βάρος των ελληνικών φορτηγών που έχει άμεση συνέπεια και στο κόστος μεταφοράς, δεν είναι μόνο αυθαίρετη αλλά επιπλέον δημιουργεί συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού σε βάρος των Ελλήνων μεταφορέων όχι μόνο έναντι των συναδέλφων μας από την Τουρκία αλλά και έναντι των συναδέλφων μας άλλων χωρών.

Την ήδη δυσχερή αυτή κατάσταση επιδεινώνει και  η έλλειψη επαρκών ελέγχων στα τελωνεία εισόδου της χώρας μας γεγονός που έχουμε καταγγείλει επανειλημμένα εγγράφως και με συγκεκριμένα στοιχεία στο παρελθόν.

Επισημαίνουμε ακόμη ότι στο συνοριακό τελωνείο της Τουρκίας στα Ipsala, στην έξοδο προς την Ελλάδα,λειτουργεί αντλία αφορολόγητου πετρελαίου που διαθέτει πετρέλαιο με τιμή περίπου 0,5 €/λίτρο για τα τουρκικά οχήματα. Εξαιτίας των εξαιρετικά ανεπαρκών ελέγχων από τις αρμόδιες ελεγκτικές αρχές εισάγονται παράνομα στη χώρα μας μεγάλες ποσότητες αφορολόγητου πετρελαίου ενώ μένουν ατιμώρητες ενέργειες, όπως η προμήθεια αφορολόγητου πετρελαίου για οικιακή χρήση ή η – ιδιαίτερα επιβαρυντική για το περιβάλλον – ανάμειξη του πετρελαίου με λάδι.

Η έλλειψη ελέγχων ευνοεί ακόμη φαινόμενα παράνομης συναλλαγής μεταξύ Τούρκων μεταφορέων με ελληνικά πρατήρια υγρών καυσίμων, με συνηθέστερη μορφή το άδειασμα του ρεζερβουάρ του αυτοκινήτου τους με το αφορολόγητο πετρέλαιο που προμηθεύτηκαν από την Τουρκία στις δεξαμενές των ελληνικών πρατηρίων.

Ζητάμε την εφαρμογή ισότιμων όρων και κανόνων άσκησης του επαγγέλματός μας σε σχέση με τους Τούρκους συναδέλφους μας καθώς και την οργάνωση και συστηματοποίηση των ελέγχων που θα εξασφαλίσουν την ενιαία και ομοιόμορφη τήρησή τους.

9. Ελάφρυνση Φορολόγησης ελληνικών μεταφορικών εταιριών

Σήμερα οι 'Ελληνες μεταφορείς μεταφέρουν την έδρα των εταιριών τους σε χώρες,όπως Βουλγαρία, Κύπρο κλπ λόγω του ευνοϊκότερου φορολογικού συστήματος, 10% της πολύ χαμηλότερης ασφαλιστικής κάλυψης οχήματος (αστικής ευθύνης) 1 προς 8 (550€ προς 4.500 €) και του εργασιακού καθεστώτος των οδηγών που ισχύει στις χώρες αυτές, όπως και σε όλες τις χώρες της Ε.Ε. χωρίς βαρέα και ανθυγιεινά.

Επειδή το φαινόμενο της εικονικής μετεγκατάστασης των ελληνικών μεταφορικών επιχειρήσεων σε ξένες χώρες με ευνοϊκότερο φορολογικό σύστημα έχει προσλάβει ανησυχητικές διαστάσεις και δημιουργεί συνθήκες μη υγιούς ανταγωνισμού μεταξύ των ελληνικών μεταφορικών επιχειρήσεων με αποτέλεσμα ένα μεγάλο ποσοστό απώλειας εσόδων για το ελληνικό Κράτος,

Ζητάμε να ισχύσει ένας ενιαίος συντελεστής φορολόγησης ώστε να εφαρμόζεται ο ίδιος τρόπος φορολογικής μεταχείρισης των μεταφορικών ατομικών επιχειρήσεων όπως και των μεταφορικών εταιριών με 24%.

10. Τα τιμολόγια να συνοδεύουν υποχρεωτικά το εμπόρευμα

Σήμερα παρατηρείται το φαινόμενο στα φορτηγά οχήματά μας να αναφέρεται άλλο τονάζ από τον διαμεταφορέα στο έγγραφο CMR και άλλο να είναι το πραγματικό μετά από ζύγιση του οχήματος, γιατί ο αποστολέας ή ο εντολέας δεν δίνουν όλα τα συνοδευτικά έγγραφα του φορτίου στον μεταφορέα για την πλήρη καταγραφή των εμπορευμάτων.

(Σχετικό έγγραφό μας: Α9/0718/08-04-10)

Ζητάμε όλα τα τιμολόγια του φορτίου υποχρεωτικά να βρίσκονται στη διάθεση του οδηγού ώστε να υπάρχει δυνατότητα διασταύρωσης των στοιχείων σε περίπτωση ελέγχου των αρμοδίων αρχών και όχι απλά ένα έγγραφο CMR. Πρέπει να υπάρχουν όλα τα συνοδευτικά έγγραφα φορτωτικής (τιμολόγια) προκειμένου να αποφευχθεί η παραπλάνηση του μεταφορέα από το ενδεχόμενο απόκρυψης βάρους ή από επικίνδυνο εμπόρευμα όπου απαιτείται η ειδική άδεια ADR κλπ ή ακόμα και από αδήλωτα εμπορεύματα.

11. Έλεγχος των διαμεταφορικών εταιριών και πρακτορείων από το ΣΔΟΕ ή την Οικονομική Αστυνομία

Σήμερα με τις καταγγελίες δεκάδων αυτοκινητιστών που ανήκουν στα σωματεία– μέλη μας με τη ναύλωση κατά προτίμηση των αλλοδαπών οχημάτων Ε.Ε.Βουλγάρικων, Κυπριακών, Ελληνικών συμφερόντων ή τρίτων χωρών, όπως Αλβανίας,Τουρκίας, π.Γ.Δ.Μ. (FYROM), Μολδαβίας, Μαυροβουνίου, Βοσνίας – Ερζεγοβίνης,Ουκρανίας κλπ από τις διαμεταφορικές εταιρίες οι οποίες αποφεύγουν την καταβολή του ΦΠΑ, κάνουν υπερτιμολογήσεις, υποτιμολογήσεις, διπλά τιμολόγια κλπ, εν ολίγοις οι εταιρίες αυτές θα πρέπει να ελεγχθούν.

Ζητάμε να γίνει άμεσα έλεγχος από το ΣΔΟΕ και την Οικονομική Αστυνομία στις διαμεταφορικές εταιρίες και τα συνεργαζόμενα πρακτορεία (Μεσίτες) για να διασταυρώσουν τα στοιχεία με ποιο αυτοκίνητο μεταφέρθηκαν τα εμπορεύματα, σε ποιο τιμολόγιο έγινε η καταβολή του κομίστρου και πόσο και αν για την ίδια μεταφορά εκδόθηκαν και άλλα τιμολόγια από αλλοδαπά και ελληνικά φορτηγά βάζοντας σαν εντολέα μεταφοράς Βούλγαρο κλπ για την αποφυγή ΦΠΑ και εσόδων.

12. Ασφαλιστική κάλυψη των φορτηγών αυτοκινήτων TIR (αστικής ευθύνης)

Όπως έχουμε επανειλημμένα καταγγείλει και στο παρελθόν και όπως αποδεικνύεται από τον σχετικό πίνακα που προέκυψε ύστερα από έρευνα που πραγματοποίησε η Ομοσπονδία μας σε διάφορες χώρες της Ευρώπης, οι ελάχιστες τιμές ασφαλίστρων που ισχύουν στην Ελλάδα για την ασφάλιση των φορτηγών αυτοκινήτων διεθνών μεταφορών είναι κατά πολύ υπέρτερες των αντίστοιχων που καταβάλλουν συνάδελφοί μας σε όλες τις άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Επιπλέον οι τιμές των ασφαλίστρων υπερβαίνουν σημαντικά ακόμη και τα ασφάλιστρα που καταβάλλουν συνάδελφοί μας για τα φορτηγά εθνικών μεταφορών και Ι.Χ. φορτηγά εθνικών και διεθνών μεταφορών.

Η τεράστια αυτή διαφοροποίησητων τιμών ασφαλίστρων επιβαρύνει τα μέλη μας και δημιουργεί συνθήκες μη υγιούςανταγωνισμού σε βάρος του κλάδου μας τη στιγμή μάλιστα που τα ελληνικάαυτοκίνητα έχουν μικρό έως ανύπαρκτο ποσοστό συμμετοχής σε ατυχήματα σεσύγκριση με αυτοκίνητα άλλων Ευρωπαϊκών χωρών, όπως προκύπτει από τα αντίστοιχαστατιστικά στοιχεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Η δυσχερής αυτή κατάσταση επιδεινώνεται από το γεγονός ότι την ασφάλισή μας αναλαμβάνει μικρός μόνο αριθμός ασφαλιστικών εταιρειών, περίπου τρεις (3) τον αριθμό, οι οποίες καθορίζουν μονομερώς τα υψηλά ασφάλιστρα των φορτηγών αυτοκινήτων μας διεθνών μεταφορών χωρίς να γνωστοποιούνται στους ασφαλισμένους τα κριτήρια προσδιορισμού και διαμόρφωσης της τιμολογιακής πολιτικής τους. Εμείς από τηνπλευρά μας αναγκαζόμαστε να αποδεχθούμε τους προδιατυπωμένους όρους τωνασφαλιστηρίων χωρίς να έχουμε κανένα δικαίωμα διαπραγμάτευσης αφού διαφορετικάκινδυνεύουμε να μείνουμε ανασφάλιστοι.

Η καταβολή από μέρους μας υπέρογκων ασφαλίστρων, υπό τις συνθήκες που περιγράφουμε, είναι καταστροφική και μας φέρνει για μια ακόμη φορά σε δυσμενή θέση σε σύγκριση με τους συναδέλφους μας άλλων χωρών με αποτέλεσμα να μην μπορούμε να τους ανταγωνιστούμε.

Επειδή, παρά τις καταγγελίες μας για το θέμα αυτό, οι αρμόδιες Υπηρεσίες αδυνατούν, όπως μας γνωστοποιήθηκε,να ελέγξουν το ύψος των ασφαλίστρων που μας επιβάλλονται αδικαιολόγητα και καταχρηστικά από τις ασφαλιστικές εταιρείες. Λόγοι ισότιμης άσκησης τουεπαγγέλματός μας θα πρέπει να επιτρέπουν την πρόσβασή μας στις αντίστοιχεςυπηρεσίες παροχής υπηρεσιών Ασφαλιστικών Εταιριών Ε.Ε. με χαμηλότερο κόστοςμέσω της δυνατότητας ασφάλισής μας σε εταιρείες. (Σχετικά έγγραφά μας: Α7/5582/02-11-09, Α7/5804/26-11-09, Α7/0354/18-02-10, Α9/1881/16-12-10).

13. Χορήγηση αδειών διέλευσης τρίτων χωρών από την ΟΦΑΕ

Έχοντας υπόψη το υπ’ αριθμ.Φ400/65798/5484 έγγραφό σας σχετικά με το ζήτημα του φορέα χορήγησης των αδειών διέλευσης τρίτων χωρών και προορισμού των ελληνικών φορτηγών, επανερχόμαστε θέτοντας υπόψη σας τα παρακάτω:

(α) Η χορήγηση αδειών διέλευσης από τις Ομοσπονδίες Αυτοκινητιστών εφαρμόζεται σε όλες τις χώρες της ΕΕ και Ασίας και αντιστοιχεί στην αποκέντρωση των δημοσίων λειτουργιών από τις κρατικές λειτουργίες στις ομοσπονδίες αυτές που καθιερώνεται με το όλο νομοθετικό πλαίσιο των διεθνών οδικών μεταφορών, όπως ακριβώς συμβαίνει και με το σύστημα TIR.

(β) Στην Ελλάδα σήμερα η διάθεση των αδειών διέλευσης γίνεται σε τρία και μόνο συγκεκριμένα Τελωνεία της χώρας (Εύζωνοι, Προμαχώνας, Κήποι), πράγμα το οποίο αναγκάζει τους αυτοκινητιστές να μεταβαίνουν εκεί χωρίς κατ ανάγκη τα τελωνεία αυτά να είναι τα σημεία εξόδου τους από τη χώρα κατά τον χρόνο προμήθειας της άδειας, άρα σημαίνει παρέκκλιση από τη διαδρομή τους, δαπάνη και απώλεια χρόνου.

(γ) Η διάθεση των αδειών διέλευσης από τα κατά τόπους γραφεία και εκδοτήρια TIR της ΟΦΑΕ στην Αθήνα,Θεσσαλονίκη και με ομαδική χορήγηση στην Λάρισα και στην Κατερίνη, στα οποία από πολύ σύντομα πρόκειται να προστεθούν σαν Υποκαταστήματα και εκείνα των Γιαννιτσών και της Καβάλας, θα διευκολύνει τη λειτουργία των αυτοκινητιστών και θα μειώσει σημαντικά την απώλεια χρόνου για τις σχετικές διατυπώσεις.

Συνεπώς η διάθεση των αδειών διέλευσης στα σημεία πώλησης του δελτίου TIR επιλύει δύο ζητήματα με μία μετάβαση και συνεπώς δίνει λύση στο πρόβλημα.

(δ) Η ΟΦΑΕ διαθέτει το απαραίτητο εξειδικευμένο προσωπικό και την όλη υποδομή που είναι δυνατό να διενεργεί τους απαραίτητους προελέγχους των φορτωτικών και συνοδευτικών εγγράφων για τη χορήγηση της άδειας διέλευσης, αποσυμφορώντας τις ήδη βεβαρυμένες αρμοδιότητες των Τελωνειακών Αρχών, χωρίς σε καμία περίπτωση να αμφισβητείται η ελεγκτική λειτουργία και σκοπιμότητα των τελευταίων.

Επίσης, η ΟΦΑΕ δεσμεύεται προς το Υπουργείο Μεταφορών για να δημιουργήσει τμήμα μηχανογράφησης για την παρακολούθηση από πλευράς του Υπουργείου Μεταφορών της χορήγησης αδειών τρίτων χωρών.

(ε) Εάν αποτελεί εκτίμηση της νομικής σας υπηρεσίας, υπόψη της οποίας και παρακαλούμε να τεθεί το ζήτημα, ότι για την ρύθμιση αυτή απαιτείται νομοθετική παρέμβαση, πιστεύουμε ότι αυτή είναι δυνατό να ενταχθεί στις κατά καιρούς εκδιδόμενες Υ.Α. για την παραχώρηση του δικαιώματος έκδοσης και χορήγησης δελτίων TIR και τον τρόπο διαχείρισης του σχετικού δικαιώματος.

Σε κάθε περίπτωση όμως και εφόσον το Υπουργείο σας διαθέτει την πολιτική βούληση επίλυσης του ζητήματος,είμαστε στη διάθεσή σας προκειμένου με τη συνδρομή και της δικής μας νομικής υπηρεσίας, να αναζητηθεί η καταλληλότερη νομική οδός για την άμεση προώθηση του ζητήματος.

14. Παράνομη μεταφορά

Ζητάμε την άμεση λήψη μέτρων κατά της διενέργειας παράνομων μεταφορών με φορτηγά οχήματα ταξινομημένα σε άλλες χώρες ελληνικών συμφερόντων και μη, που συντελούνται γύρω μας με την ανοχή (ίσως και σκοπιμότητα) όλων των αρμοδίων υπηρεσιών θέτοντας σε κίνδυνο αφανισμού τον Έλληνα μεταφορέα.

Σήμερα στη χώρα μας το μεταφορικό έργο έχουν αναλάβει ως επί το πλείστον οχήματα ταξινομημένα στη Βουλγαρία – Ρουμανία – Κύπρο – π.Γ.Δ.Μ. – Σερβία – Βοσνία-Ερζεγοβίνη –Μαυροβούνιο – Τουρκία – Μολδαβία – Ουκρανία – Αλβανία.

Συγκεκριμένα έχουμε στοιχεία των Ελεγκτικών Αρχών της χώρας μας, όπου ο έλεγχος στα ξένα οχήματα είναι ελλιπής έως ανύπαρκτος.

Το συγκεκριμένο πρόβλημα έχει λάβει τεράστιες διαστάσεις από τις αρχές του 2007, με την ένταξη της Βουλγαρίας και της Ρουμανίας στην Ε.Ε. και την κατάργηση των συνόρων και τον μη έλεγχο στα εσωτερικά πλέον σύνορά μας με τη Βουλγαρία.

Επίσης, για το λόγο ότι οι καταγγελίες μας ήταν συνεχείς προς το Υπουργείο για πολλά παράνομα βουλγάρικα οχήματα ελληνικών συμφερόντων, η ελληνική πλευρά απηύθυνε πρόσκληση προς τις βουλγαρικές αρχές οι οποίες ανταποκρίθηκαν άμεσα και έστειλαν εκπροσώπους τους από τις 29/11/2009 στα λιμάνια της Πάτρας και της Ηγουμενίτσας όπου, μαζί με τα Μικτά Κλιμάκια Ελέγχου πραγματοποίησαν εντατικούς ελέγχους μέχρι και τις 6/12/2009. Σύμφωνα με τα Πρωτόκολλα ελέγχων, επιβεβαιώθηκαν οι μέχρι τώρακαταγγελίες μας. Ότι δηλαδή σε ένα μεγάλο ποσοστό, περίπου 90%, τα οχήματα ελληνικών συμφερόντων που είναι ταξινομημένα σε ξένες χώρες, όπως η Βουλγαρία,δεν είναι νόμιμα και διαπιστώθηκαν πάρα πολλές παραβάσεις και παρανομίες.

Για το λόγο αυτό, απευθύνουμε μια ύστατη έκκληση για τη διευθέτηση του σοβαρού αυτού προβλήματος. Πιστεύουμε ότι αυτό το φαινόμενο της παραβατικότητας μπορεί μόνο να καταπολεμηθεί με ηλεκτρονική σύνδεση μεταξύ των βουλγαρικών και των ελληνικών αρχών για την επί τόπου διαπίστωση ύπαρξης ή μη της παράβασης ή της παρανομίας, όπως ορίζει και η Ευρωπαϊκή Οδηγία για συνεργασία μεταξύ των όμορων χωρών.

Παρακαλούμε για την άμεση παρέμβασή σας κι επιτέλους να δοθεί μια οριστική λύση στη χώρα μας για το παράνομο φορτηγό αυτοκίνητο και την παράνομη μεταφορά.

15. Συγκρότηση Μικτών Κλιμακίων Ελέγχου

Όπως είναι γνωστό με την διάταξη του άρθρου 1 του ν.3446/2006 καθιερώνεται ο θεσμός των Μικτών Κλιμακίων Ελέγχου των οποίων η σύνθεση καθορίζεται σήμερα ως ακολούθως από το άρθρο αυτό (§ 2) :

«Τα Μ.Κ.Ε. αποτελούνται από:

α) Δύο (2) εκπροσώπους τηςΥπηρεσίας Μεταφορών και Επικοινωνιών ή Κ.Τ.Ε.Ο. της οικείας ΝομαρχιακήςΑυτοδιοίκησης, έναν από τους οποίους είναι τεχνικός,

β) ένα (1) όργανο του Τμήματος Τροχαίας ή της υπηρεσίας που ασκεί καθήκοντα Τροχαίας ή ένα όργανο του Λιμενικού Σώματος, εφόσον ο έλεγχος διενεργείται σε περιοχή αρμοδιότητάς του,

γ) έναν (1) υπάλληλο άλλης Υπηρεσίας της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης.

Επικεφαλής του Μ.Κ.Ε. ορίζεται ένας από τους εκπροσώπους της περ.α’».

Θεωρούμε ότι η κατ’ αυτόν τον τρόπο προβλεπόμενη συγκρότηση των Μικτών Κλιμακίων Ελέγχου είναι ελλιπής. Εμείς προτείνουμε:

α) Έναν (1) εκπρόσωπο της Υπηρεσίας Μεταφορών και Επικοινωνιών ή Κ.Τ.Ε.Ο. της οικείας Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης,

β) ένα (1) όργανο του Τμήματος Τροχαίας ή της υπηρεσίας που ασκεί καθήκοντα Τροχαίας ή ένα όργανο του Λιμενικού Σώματος, εφόσον ο έλεγχος διενεργείται σε περιοχή αρμοδιότητάς του,

γ) έναν (1) τελωνειακό υπάλληλο, ιδίως για τον έλεγχο του χρησιμοποιημένου καυσίμου, δεδομένου ότι παρατηρείται έντονα σε φορτηγά αυτοκίνητα ταξινόμησης τρίτων χωρών και ιδίως των βαλκανικών χωρών και χωρών του πρώην ανατολικού μπλοκ να χρησιμοποιούν πετρέλαιο αφορολόγητο, θέρμανσης, ναυτικό ή με λάδια αντί για πετρέλαιο κίνησης. Καθώς επίσης, και για τον έλεγχο των τελωνειακών εγγράφων που τοσυνοδεύουν (τιμολόγια κλπ)

δ) έναν (1) φυτοπαθολόγο ή ιατρό των Περιφερειών εκείνων όπου παράγονται και μεταφέρονται αγροτικά και κτηνιατρικά προϊόντα για την διαπίστωση της τήρησης των κανόνων υγιεινής κατά την μεταφορά και ψύξη αυτών και την αποτροπή βλάβης της δημόσιας υγείας.

έναν (1) υπάλληλο τηςΕπιθεώρησης Εργασίας ή Ο.Α.Ε.Δ. ή Ι.Κ.Α. και

έναν (1) εκπρόσωπο τωναυτοκινητιστών

καθώς και ε) Πλήρης ηλεκτρονικός εξοπλισμός με van, όπως ισχύει στις χώρες της Ε.Ε.

16. Σταθμοί διοδίων στην Ελλάδα και απαγόρευση κυκλοφορίας των φορτηγών από την Παρασκευή

Με δεδομένη την εγκατάσταση σταθμών διοδίων πλέον και στην Εγνατία Οδό, θέτουμε υπόψη σας τα παρακάτω :

1. Οι σταθμοί διοδίων που είναι εγκατεστημένοι στις βασικές εθνικές οδικές αρτηρίες της χώρας ανέρχονται συνολικά πλέον σε 25 (ΠΑΘΕ 10 σταθμοί, Εγνατία Οδός 5 σταθμοί, Αθηνών – Πατρών 4 σταθμοί, Αθηνών – Καλαμάτας 6 σταθμοί).

Η πρωτοφανής αυτή, σε σύγκριση με τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, εγκατάσταση σταθμών είσπραξης διοδίων κατά τρόπο που να διακόπτει την κυκλοφορία των οχημάτων, πέρα από την οικονομική της πτυχή, δημιουργεί τα ακόλουθα προβλήματα:

α. Εξαναγκάζει σε διαρκείς στάσεις τα φορτηγά αυτοκίνητα, τα οποία συνήθως διανύουν σε καθημερινή βάση χιλιάδες χιλιομέτρων, προκειμένου να μεταφέρουν έγκαιρα τα φορτία τους, με αποτέλεσμα την καθυστέρηση στην εκτέλεση των δρομολογίων μεταφοράς.

β. Αυξάνει την κατανάλωση καυσίμωνκαι την παραγωγή απόβλητων αερίων από τη λειτουργία των κινητήρων, φρένων κτλ.,με αποτέλεσμα την υπέρμετρη επιβάρυνση της ατμόσφαιρας και ρύπανση του περιβάλλοντος.

γ. Δημιουργεί προβλήματα στην ασφάλεια της κυκλοφορίας, καθώς εξαναγκάζει φορτηγά υψηλού τονάζ να ακινητοποιούνται και να επανεκκινούν σε πολλά σημεία της διαδρομής τους.

Δεν θα ήταν υπερβολή αν διατυπώναμε την άποψη ότι τα πλεονεκτήματα της ταχύτητας και ασφάλειας κυκλοφορίας, ιδίως των φορτηγών αυτοκινήτων, στους μεγάλους αυτοκινητοδρόμους που έχουν κατασκευαστεί τα τελευταία χρόνια εξουδετερώνονται σχεδόν πλήρως από την καθυστέρηση και επικινδυνότητα που δημιουργούν οι σταθμοί διοδίων, που είναι κάθετα τοποθετημένοι στο οδόστρωμα και ανακόπτουν την κυκλοφορία.

Αντίθετα, σε πολλές χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης η καταγραφή των διελεύσεων γίνεται ηλεκτρονικά, χωρίς να διακόπτεται η κυκλοφορία και να εξαναγκάζονται σε ακινητοποίηση και επανεκκίνηση τα φορτηγά και όλα τα άλλα αυτοκίνητα, ή καταβάλλεται το αντίτιμο κατά την έναρξη ή λήξη της διαδρομής.

Είναι προφανές ότι η κατάργηση του συστήματος αυτού είσπραξης των διοδίων επιβάλλεται και από λόγους οικονομικούς και από λόγους περιβαλλοντικούς και από λόγους ασφάλειας των συγκοινωνιών και της κυκλοφορίας.

Για το λόγο αυτό ζητάμε την κατάργηση του συστήματος αυτού είσπραξης διοδίων με εγκαταστάσεις κάθετα στο οδόστρωμα, την αποξήλωσή τους, την ενεργοποίηση της ηλεκτρονικής καταγραφής και την άρση κάθε εμποδίου στην απρόσκοπτη χρήση των αυτοκινητοδρόμων.

2.Για τους ίδιους ακριβώς λόγους, την ύπαρξη δηλαδή πλέον ταχέων καιασφαλών αυτοκινητοδρόμων στους βασικούς οδικούς άξονες της χώρας, είναι περιττήπλέον η απαγόρευση της κυκλοφορίας των φορτηγών αυτοκινήτων από την Παρασκευήτο μεσημέρι μέχρι την Κυριακή το βράδυ.

Η απαγόρευση αυτή κρίθηκε τα προηγούμενα χρόνια επιβεβλημένη για την αποσυμφόρηση του οδικού δικτύου και τη διευκόλυνση της ασφαλούς μετακίνησης των Ι.Χ. αυτοκινήτων τα Σαββατοκύριακα στις διάφορες περιοχές της Ελλάδας και τη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων, πλην όμως σήμερα η ανάγκη αυτή έχει εκλείψει, καθώς :

α. Εξαιτίας της οικονομικής κρίσης οι ιδιωτικές μετακινήσεις έχουν μειωθεί πάρα πολύ.

β. Οι περισσότεροι αυτοκινητόδρομοι παρέχουν ταχύτητα, ασφάλεια και δυνατότητα κυκλοφορίας όλων των ειδών οχημάτων, διότι έχουν πολλές λωρίδες κυκλοφορίας.

γ. Η απαγόρευση μετακινήσεων φορτηγών από την Παρασκευή μέχρι την Κυριακή σημαίνει στην πράξη εγκλωβισμό φορτηγών και οδηγών στην πόλη που έτυχε να βρίσκονται την Παρασκευή και αδυναμία επιστροφής στην πόλη προέλευσης, με αποτέλεσμα την αναίτια αύξηση του εργατικού κόστους των αυτοκινητιστών και την απώλεια της δυνατότητας επαναφόρτωσης του φορτηγού την επόμενη ημέρα και χρησιμοποίησής του μέχρι την άρση της απαγόρευσης.

Αυτή η καθήλωση των φορτηγών για δύο ή και ημέρες την εβδομάδα επιτείνει την οικονομική κρίση που πλήττει πρώτιστα τον μεταφορικό χώρο και συντείνει στη διαμόρφωση ασφυκτικών συνθηκών επιβίωσης για τους 'Ελληνες αυτοκινητιστές. Για το λόγο αυτό παρακαλούμε για την κατάργηση του μέτρου αυτού.

[ΠΗΓΗ:METAFORESPRESS]