Αναζητήστε πληροφορίες:   
   
  TUV


 Νέα > Νέα 2014 > ΥΠΕΡΨΗΦΙΣΤΗΚΕ ΕΠΙ ΤΗΣ ΑΡΧΗΣ ΤΟ Ν/Σ ΓΙΑ ΤΑ LOGISTICS. ΤΙ ΕΙΠΩΘΗΚΕ ΣΤΗ ΒΟΥΛΗ

Εισήχθη προς συζήτηση και ψήφιση, από την Ολομέλεια της Βουλής (Γ΄ Θερινό Τμήμα), το νομοσχέδιο του υπουργείου Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας για τις «Ρυθμίσεις θεμάτων εφοδιαστικής (logistics)». 

Το νομοσχέδιο υπερψηφίστηκε επί της αρχής από τη ΝΔ, το ΠΑΣΟΚ και τη Δημοκρατική Αριστερά, έστω και με επιμέρους ενστάσεις για την «ελλιπή περιβαλλοντική προστασία» και την «έλλειψη ενός συνολικού σχεδιασμού», αιτίες που επικαλέστηκαν οι ΑΝΕΛ για να το καταψηφίσουν.

Υπέρ του νομοσχεδίου τάχθηκαν και οι ανεξάρτητοι βουλευτές, που εκπροσωπήθηκαν από τον Γ. Κασαπίδη, όπως μετέδωσε το ΑΠΕ. Κατά του νομοσχεδίου τάχθηκε το ΚΚΕ, επισημαίνοντας, συν τοις άλλοις, πως δίνει στις εταιρείες logistics το δικαίωμα να διακινούν προϊόντα και να διατηρούν αποθήκες.

Το αποτέλεσμα θα είναι«χιλιάδες απολύσεις» οδηγών και προσωπικού, «εκτός και αν οι απολυμένοι πάνε να δουλέψουν στις εταιρείες εφοδιαστικής με αποδοχές 586 ευρώ», είπε ο βουλευτής του κόμματος Χρήστος Κατσώτης.  

Κόντρα για την αξιοποίηση των λιμανιών

Νέα κόντρα με πρωταγωνιστή τον Αδωνη Γεωργιάδη ξέσπασε την Τετάρτη στη Βουλή, ανάμεσα στην κυβέρνηση και τον ΣΥΡΙΖΑ, με αφορμή τις αντιρρήσεις της αξιωματικής αντιπολίτευσης για το νομοσχέδιο.

Ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος της αξιωματικής αντιπολίτευσης Θοδωρής Δρίτσας, έκανε λόγο για «κυβέρνηση της καταστροφής» και αντέτεινε πως το νομοσχέδιο, όπως και όλα τα κυβερνητικά νομοσχέδια,«ανταποκρίνεται στις ανάγκες του πιο ισχυρού τμήματος της μονοπωλιοποιημένης αγοράς»:
«Για την Αριστερά, η ανάπτυξη δεν ταυτίζεται με την κερδοφορία. Τα λιμάνια της Θεσσαλονίκης και του Πειραιά, μπορεί να έχουν “κερδοφορία”. Για ποιον όμως; Η μικρή προβλήτα που απέμεινε για το Δημόσιο στον ΟΛΠ, έχει ακόμα κίνηση, γιατί ο Πειραιάς είναι φιλέτο.

Το Δημόσιο όμως έχει δεσμευτεί έναντι της COSCO να μην αναπτύξει ανταγωνιστική δραστηριότητα», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Δρίτσας. 
Στην ίδια κατεύθυνση κινήθηκε και ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ, Νίκος Συρμαλένιος: «Ποιος φορέας ιδρύει τα επιχειρηματικά - εμπορευματικά πάρκα; Ως γνωστόν, οι αρχικοί σχεδιασμοί περιελάμβαναν την πλήρη παραχώρηση του Θριασίου Πεδίου στην COSCO, η οποία στη συνέχεια, για δικούς της λόγους, το “πάγωσε”. Εμείς μιλάμε σαφέστατα για δημιουργία και διαχείριση των πάρκων με ευθύνη του Δημοσίου». 

«Είναι λογικό να μην καταλαβαίνετε από λεφτά, γιατί είστε κομμουνιστές», απάντησε στον ΣΥΡΙΖΑο Άδωνις Γεωργιάδης. «Ενώ η ΕΕ θέλει ιδιωτικά τα κέρδη και τις επιχειρήσεις, αυτοί θέλουν σοσιαλιστικού τύπου ανάπτυξη, αλλά και να παραμείνουν στην ΕΕ και στο ευρώ.

Η Ευρώπη περιμένει τον κ.Λαφαζάνη να μαζέψει τα λεφτά της Ευρώπης, να τα φέρει εδώ να τα φάμε. Και θα μας πάρουν και στο τέλος και ένα γλειφιτζούρι για δώρο», σάρκασε ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος της ΝΔ. 

Ο κ. Γεωργιάδης προκάλεσε τον ΣΥΡΙΖΑ να διευκρινίσει, εάν θα καταργήσει τη σύμβαση με την COSCO για να συμπεράνει ο ίδιος πως στην «κρυφή ατζέντα» του ΣΥΡΙΖΑ είναι «να έρθει και να ξηλώσει όλες τις επιτυχίες της ελληνικής οικονομίας, τους νόμους και τις επενδύσεις» και μετά, μη έχοντας χρήματα, να διεξάγει δημοψήφισμα για το ευρώ,στο πρότυπο της αντίστοιχης σκέψης του Γ. Παπανδρέου. «Να καταλάβουμε κάτι: ΣΥΡΙΖΑ ίσον μεγάλη περιπέτεια!» συμπέρανε ο κ. Γεωργιάδης.

Αντίστοιχες θέσεις, αν και σε άλλο ύφος, εξέφρασε στην ομιλία του και ο πρώην υπουργός Ανάπτυξης, Κωστής Χατζηδάκης, υπό την εποπτεία του οποίου συντάχθηκε και το νομοσχέδιο:

«Τα “λεφτά υπάρχουν” του ΣΥΡΙΖΑ, θα μας οδηγήσουν εκεί που μας οδήγησαν και τα “λεφτά υπάρχουν” το 2009.Την ώρα που η Ελλάδα ετοιμάζεται να γίνει μια κανονική ευρωπαϊκή χώρα, ο ΣΥΡΙΖΑ και η πολιτική του δεν είναι τίποτε άλλο παρά το χειρότερο μνημόνιο»,υποστήριξε στην ομιλία του ο πρώην υπουργός.

Οι βασικές διατάξεις του νομοσχεδίου για τα logistics

Σύμφωνα με το υπουργείο Ανάπτυξης, το σχέδιο νόμου:

·-Θέτει το θεσμικό πλαίσιο που θα επιτρέψει την ταχεία και οργανωμένη ανάπτυξη του κλάδου.

·-Περιέχει σύγχρονούς ορισμούς και ειδικά στον όρο της εφοδιαστικής προσδίδει και αναγνωρίζει το σύνθετο ρόλο που σήμερα διαδραματίζει για τη μεταφορά, διαμεταφορά, αποθήκευση αλλά και τη συσκευασία, ανασυσκευασία, ετικετοποίηση, συναρμολόγηση προϊόντων (αρ.1).

·-Αναφέρει ότι το Κέντρο Αποθήκευσης και Διανομής (ΚΑΔ), δηλαδή η μονάδα των logistics,δεν περιορίζεται μόνο στις κύριες δραστηριότητες εφοδιαστικής αλλά επεκτείνεται και σε συμπληρωματικές δραστηριότητες (αρ.1).

·-Απλοποιεί τη διαδικασία αδειοδότησης στον κλάδο των logistics στο πνεύμα του πρόσφατου  νόμου – πλαισίου 4262/2014 για την αδειοδότηση επιχειρήσεων. Κύριο κριτήριο για την ακολουθητέα διαδικασία αδειοδότησης των Κέντρων Αποθήκευσης και Διανομής αποτελεί η περιβαλλοντική κατάταξη των Κέντρων αυτών επί τη βάσει των διατάξεων του ν. 4014/2011 και των κατ’ εξουσιοδότηση αυτού κανονιστικών πράξεων (αρ.8).

·-Ορίζει ότι τα περισσότερα Κέντρα Αποθήκευσης και Διανομής, τα οποία δεν εμπίπτουν στην κατηγορία Α΄, κατατάσσονται δηλαδή στην κατηγορία Β΄ ή δεν κατατάσσονται λόγω της ιδιαίτερα μικρής όχλησης για το περιβάλλον, θα αδειοδοτούνται με μόνη την υποβολή υπεύθυνης δήλωσης για την τήρηση της κείμενης νομοθεσίας και την υποβολή λοιπών δικαιολογητικών που θα καθορισθούν με την έκδοση υπουργικής αποφάσεως (αρ.8).

·-Εξισώνει τους όρους δόμησης των αποθηκευτικών χώρων με τα βιομηχανικά κτήρια και καταργεί το διαχωρισμό βιομηχανικής-εμπορικής αποθήκης.Ήταν ένα αίτημα του κλάδου που ικανοποιείται και θα διευκολύνει την υλοποίηση επενδύσεων (αρ.8).

·-Θέτει για πρώτη φορά κανόνες για την αστική μεταφορά και διανομή προϊόντων εντός του αστικού ιστού μέσω των σχετικών ολοκληρωμένων σχεδίων βιώσιμης αστικής κινητικότητας (urban mobility plans), καθώς και δράσεις για την προώθηση της πράσινης εφοδιαστικής (green logistics). Στόχος των διατάξεων αυτών είναι η ανάπτυξη πρακτικών αστικής μεταφοράς που προωθούν την αποσυμφόρηση του αστικού οδικού δικτύου, τη μείωση των εκπομπών του διοξειδίου του άνθρακα (CO2), την εξοικονόμηση πόρων, την αειφόρο ανάπτυξη των ελληνικών πόλεων (αρ.4-5).

·-Προβλέπει τη δημιουργία εθνικής εμβέλειας πάρκων εφοδιαστικής, τα οποία θα υπάγονται σε διαδικασίες fast track ώστε να διευκολύνεται η προσέλκυση μεγάλων επενδυτών (αρ.14).

·-Δίνει τη δυνατότητα ώστε στα ακίνητα του Θριασίου πεδίου και του στρατοπέδου Γκόνου στη Θεσ/νικη να αναπτύσσονται επιχειρηματικά πάρκα εφοδιαστικής εθνικής εμβέλειας (αρ.15).

·-Προβλέπει την τυποποίηση στα ελληνικά Logistics από το Εθνικό Σύστημα Υποδομών Ποιότητας (ΕΣΥΠ) (αρ.16).

·-Αναβαθμίζει την υφιστάμενη Επιτροπή logistics σε Συμβούλιο Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας Εφοδιαστικής, χωρίς επιβάρυνση για τον κρατικό προϋπολογισμό (αρ.7).

·-Προβλέπει ότι όσες εγκαταστάσεις φέρουν τα χαρακτηριστικά των ΚΑΔ και έχουν ήδη αδειοδοτηθεί, δεν χρειάζονται νέα διαδικασία αδειοδότησης.

·-Ορίζει ότι όσες εγκαταστάσεις δεν έχουν μέχρι σήμερα αδειοδοτηθεί μπορούν να λάβουν ενιαία άδεια εγκατάστασης και λειτουργίας, χωρίς την επιβολή προστίμου, εντός περιόδου δύο ετών από την έκδοση και έναρξη ισχύος της υπουργικής απόφασης με την οποία θα καθορίζονται τα ειδικότερα δικαιολογητικά και οι λοιπές διαδικαστικές προϋποθέσεις για την αδειοδότηση των ΚΑΔ (αρ.13).

·-Για τις επιχειρήσεις με χαρακτηριστικά ΚΑΔ, που λειτουργούν σε περιοχές με ασύμβατες προς τη δραστηριότητα αυτή χρήσεις γης, εξετάζεται η δυνατότητα χορήγησης προθεσμίας μετεγκατάστασης (αρ.75§1 ν.3982/2011).

·-Η εθνική στρατηγική για την εφοδιαστική συμπληρώνεται, τέλος, με:α) κατά προτεραιότητα χρηματοδότηση μέσω του νέου ΕΣΠΑ και β) τον εκσυγχρονισμό των μεταφορικών υποδομών, χωρίς τον οποίο δεν είναι ευχερής η ανάπτυξη των Logistics.

Όπως επισημαίνει το υπουργείο Ανάπτυξης, η εφοδιαστική μπορεί σήμερα να δώσει μεγαλύτερη ανάπτυξη και νέες θέσεις εργασίας, ως εξωστρεφής κλάδος που ενισχύει τη διεθνή θέση και ανταγωνιστικότητα της χώρας και προσφέρει άμεσες και έμμεσες θέσεις εργασίας.

Αξίζει να σημειωθεί σχετικά με τη σημασία της εφοδιαστικής για την παγκόσμια οικονομία ότι ο κύκλος εργασιών της ανέρχεται στα 5,4 τρισ. € ή 13,8% του παγκόσμιου ΑΕΠ.

Ανταγωνιστικό πλεονέκτημα της Ελλάδος για την ανάπτυξη του κλάδου αποτελεί η γεωγραφική της θέση, καθώς το 52% του διερχόμενου φορτίου που διακινείται μέσω του Σουέζ με κατεύθυνση προς τον Ευρωπαϊκό Βορρά καταλήγει σε λιμένες της Μεσογείου, ενώ από εκεί μεταφέρεται με άλλα μεταφορικά μέσα προς το Βορρά. Η Ελλάδα βρίσκεται στη μικρότερη απόσταση μεταξύ της Ευρώπης και της διώρυγας του Σουέζ.

Ωστόσο, ο κλάδος της εφοδιαστικής στην Ελλάδα υπολογίζεται περίπου στο 10% του ΑΕΠ, ενώ, σύμφωνα με το υπουργείο, ακριβώς λόγω της εμπορευματικής κίνησης και της γεωγραφικής θέσης της χώρας, μπορεί να αναπτυχθεί πολύ περισσότερο.  

 

[ΠΗΓΗ:http://www.metaforespress.gr/]